عضو هیئت مدیره انجمن علمی آسیب شناسی ایران، نسبت به سیاست‌گذاری ها و تصمیمات اشتباه در حوزه فعالیت آزمایشگاه های مراکز دولتی و دانشگاهی انتقاد کرد.

ماجرای پدیده غیر قانونی در آزمایشگاه های دولتی و دانشگاهی
عکس تزئینی است

فرید کرمی، گفت: امروزه در آزمایشگاه‌های پزشکی مراکز دولتی و دانشگاهی شاهد پدیده‌ای هستیم که چند سال پیش تصور آن غیرممکن بود.

وی افزود: تصدی فنی آزمایشگاه‌های بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی به دانش‌آموختگان دوره‌های مختلف علوم پایه پزشکی عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها واگذار شده و این به اصطلاح مسئولان فنی، مبالغ زیادی با عنوان کارانه از آزمایشگاه دریافت می‌کنند.

کرمی ادامه داد: از آنجا که طبق آئین‌نامه تأسیس و مدیریت آزمایشگاه‌ها، تصدی فنی این دانش‌آموختگان غیرقانونی است، سازمان‌های بیمه‌گر سهم مسئول فنی را کسر کرده و کسورات زیادی بر نسخه های ارسالی آزمایشگاه‌ها اعمال می‌کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی آسیب شناسی ایران تاکید کرد: در این داستان، مسئول فنی دریافتی مناسبی داشته و سازمان بیمه‌گر هم مستمسک مناسبی برای پرداخت کمتر به بیمارستان‌ها در دست دارد و این رئیس بیمارستان است که با چنین وضعیتی باید آزمایشگاه را اداره کند.

کرمی در ادامه با عنوان این مطلب که وزارت بهداشت فراز و فرودهای زیادی در حوزه سیاست‌گذاری سلامت داشته است، گفت: گسترش دانشکده‌های پزشکی و افزایش ظرفیت رشته‌های مختلف حوزه سلامت نیروی انسانی مناسب برای ارتقای سلامت شهروندان را فراهم آورد اما متأسفانه سیاست‌گذاری‌های اشتباه در به کارگیری این پتانسیل عظیم مانع استفاده بهینه از دانش‌آموختگان رشته‌های مختلف در بهبود نظام سلامت کشور شد.

وی افزود: در حال حاضر نیروی انسانی تربیت شده اعم از پزشک و پرستار به دنبال مهاجرت و یافتن مامنی برای داشتن یک زندگی طبیعی مانند سایر همکارانشان در دیگر کشورها هستند و آنان که مانده‌اند با استرس کاری زیاد، دریافتی ناچیز و اضافه کاری اجباری در معرض مشکلات غیرقابل تحمل هستند.

کرمی با اشاره به روی کار آمدن دولت چهاردهم و انتخاب وزیر بهداشت، گفت: شاید با تغییر ریل سیاست‌گذاری در حوزه سلامت، مانع بروز فاجعه اصلی شویم که از هم اکنون نشانه‌های آن قابل مشاهده است.

منبع: خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.